Nahrávání – Mediasite
Během přednášky se pomocí kamery a mikrofonu snímá přednášející a souběžně s tím se zaznamenává probíhající prezentace z počítače či notebooku. Automatizovaný systém Mediasite spojí zdrojové nahrávky videa, zvuku i prezentace v synchronizovaný celek, jehož výstupem je online videozáznam přednášky. Průběh zaznamenávané přednášky nevyžaduje žádnou adaptaci či přizpůsobení se prezentujícího, systém Mediasite pracuje na pozadí.
V učebně, posluchárně, kde není Mediasite rekordér instalován
Školený personál CAVP nainstaluje záznamové zařízení (notebook, web kamera, mikrofon). Prezentace (PPT, PDF, DOC,…) se přenese na připravený počítač a spustí se. Dále je nutné připevnit bezdrátový mikrofon na oděv pedagoga pro záznam mluveného slova. Před samotným začátkem přednášky se spustí nahrávání. Po skončení přednášky personál nahrávání ukončí a zpracuje dle požadavků pedagoga.
V Kongresovém sále SIC
Jednodušší variantu nabízí Kongresový sál SIC. Zde je rekordér integrován do systému sálu a pro záznam přednášky je nutno si připnout mikrofon a informovat obsluhu sálu o spuštění záznamu. Po ukončení přednášky je nahrávání zastaveno a připraveno ke zpracování dle požadavků pedagoga.
V Dřevařském pavilonu
V Dřevařském pavilonu je taktéž systém Mediasite funkční součástí velké přednáškové místnosti (2.01) a dvou učeben (1.06,1.07). V těchto místnostech jsou k dispozici dotykové panely, na kterých si vyučující sám spustí a ukončí nahrávání přednášky pomocí červeného tlačítka "Record". Následně vše pracuje automaticky, zvuk je snímán z katedry a z ruchových mikrofonů na stropě.
Poté, co se přednáška úspěšně nahraje, se záznam uploaduje na server, kde je k dispozici pro další zpracování. Ořízne se začátek a konec (včetně případných prostřihů), upraví se zvuk, a dodatečně se mohou upravit a uspořádat jednotlivé slajdy z prezentace. Po zpracování se nahrávka už jako videozáznam zařadí do příslušného katalogu předmětu.
Mediasite nabízí několik variant, jak lze Vaši přednášku prezentovat:
Prostřednictvím systému Moodle
Přednášky studentům pomocí jednoduchého návodu ve svém kurzu zpřístupní pedagog (případně shlédněte náš krátký videonávod). Student může poté tuto přednášku shlédnout po přihlášení na Moodle.
Přímým přístupem přes katalog Mediasite
- veřejný katalog – nejsou zapotřebí žádné přihlašovací údaje (mediasite.czu.cz)
- neveřejný katalog – lze vytvořit vlastní katalog, kde přístup je spojen s přihlašovacím jménem a heslem.
Systém Mediasite shromažďuje bohaté statistické údaje a informace o jednotlivých přednáškách. Pokud je přednáška dostupná přes Moodle, je možné zjistit, který student věnoval přednášce čas. Statistiku je možno na přání pedagoga exportovat do přehledné excelovské tabulky. Na následujícím obrázku je zobrazena stručná statistika veřejné přednášky s grafem sledovanosti v minutách.
Mediasite – statistika
Obr. 1 – Mediasite statitiky (stručná ukázka sledovanosti jedné přednášky)
Požadavek na nahrání přednášky je nutno podat nejpozději týden před požadovaným termínem, a to elektronicky vyplněním žádosti o službu na helpdesk.czu.cz. Po přijetí žádosti se s Vámi spojí pracovník CAVP a domluví se na dalších podrobnostech. Návod na založení požadavku na ServiceDesku najdete zde.
Videokonference
V rámci univerzity jsou na fakultách zřízeny místnosti, ve kterých je možné provádět videokonferenční hovory. Důležité je, aby v době konání byla místnost volná. Pracovníci CAVP se pokusí najít vhodnou místnost ke konání vždy po dohodě s fakultními zástupci. Pokud se žádná místnost nepodaří zajistit, lze se k VK připojit i ze svého PC, laptopu či mobilu s moderním webovým prohlížečem (Chrome, Firefox, Safari, Edge,…).
V principu stačí osobní počítač s webovou kamerou a mikrofonem či mobilní telefon. Pokud chcete využít komfortu VK místnosti, nepotřebujete nic kromě Vašich pracovních poznámek. V případě, že budete chtít protistraně ukázat prezentaci z počítače, tak je zapotřebí donést vlastní notebook a technici ho k videokonferenční jednotce připojí.
- Datum a čas požadovaného začátku spojení.
- Požadovanou délku spojení v hodinách.
- Počet účastníků na straně ČZU.
- Specifikaci místa určení (protistrany).
- IP adresu volaného místa v případě hostování VK druhou stranou.
- V případě, že se jedná o multipoint, také číslo virtuální místnosti.
- Kontaktní údaje na místního technika (jméno, e-mail a telefon).
- Dva termíny (po jedné hodině) pro otestování spojení, které musí proběhnout nejpozději den před termínem videokonference.
Termíny by měly být pokud možno v rámci běžné pracovní doby – jde zejména o organizační zajištění času technika, volné videokonferenční jednotky a prostoru protistrany.
Technici CAVP se spojí se vzdálenou protistranou (protistranami) minimálně 30 minut před vlastním započetím oficiálního přenosu. Tato minimální časová prodleva je ze zkušenosti nutná k řešení případných posledních technických nedostatků, které se při předchozím testování neprojevily.
Minimálně 15 minut před započetím oficiálního spojení se dostaví účastníci z důvodu krátké instruktáže k využívání VK jednotky během přenosu. Pokud je VK jednotka využívána v rámci složitě vytvářené AV infrastruktury (mnoho různých AV zdrojů signálu, přenosné videokonference, aj.), je nutná spolupráce účastníků již během přípravy a testování VK spojení.
Během oficiálního spojení je po celou dobu přenosu k dispozici minimálně jeden technik CAVP. Do vlastního VK přenosu zasahuje, v případě nutnosti, vzdáleně.
Videokonferenční spojení je ukončeno po oficiálním ukončení zúčastněnými stranami, účastníkem, či technikem CAVP.
Požadavek na zajištění spojení se podává nejpozději týden před požadovaným termínem (jedná-li se o místo, se kterým již byla dříve prováděna spojení), a to elektronicky vyplněním žádosti na helpdesk.czu.cz. Návod na založení požadavku na ServiceDesku najdete zde.
Virtuální prohlídka
Pro objednání virtuální prohlídky je nejdříve nutné vyplnit žádost na helpdesk.czu.cz. Formulář by měl obsahovat základní informace o požadované prohlídce – tj. které interiéry/exteriéry budou předmětem focení. Návod na založení požadavku na ServiceDesku najdete zde.
Na základě informací, které dorazí v žádosti, se Vám ozve technik CAVP a stanoví s vámi detaily celého procesu:
- vytvoří se přesný seznam míst, které mají být vyfoceny – doporučujeme pouze reprezentativní a zajímavé prostory,
- zvolí se termín realizace focení (pokud jsou do prohlídky zahrnuty exteriéry, je nutné počítat i s nepřízní počasí a termín se může posunout),
- určí se způsob prezentace pro danou virtuální prohlídku.
Pro samotné focení je nutné v dohodnutý termín zajistit přístup pro fotografa do snímaných prostorů, které jsou řádně uklizené a čisté s provozně minimalizovaným personálem.
Po vyfocení a základním zpracování virtuální prohlídky je zpřístupněn náhled všech focených prostor. Na základě tohoto náhledu je možné domluvit přefotografování, vyloučení či jiné úpravy částí virtuální prohlídky.
Vytvořené prohlídky jsou uloženy na školním úložišti a budou dostupné na adrese:
http://video.czu.cz/.../NAZEVPROHLIDKY – adresu vždy upřesníme.
V současné době je implementována podpora pro většinu mobilních zařízení.
Audiovizuální tvorba
Požadavek na vytvoření audiovizuálního materiálu zadejte přes helpdesk.czu.cz, tam popište vaši představu a technik CAVP se v nejbližší době s vámi spojí. Návod na založení požadavku na ServiceDesku najdete zde.
Digitalizace a konverze
Požadavek na digitalizaci vašich záznamů je vhodné podat alespoň tři týdny před požadovaným termínem, a to elektronicky vyplněním žádosti o službu a odesláním na helpdesk.czu.cz. Po přijetí žádosti se s Vámi spojí pracovník CAVP a domluví se na dalších podrobnostech. Návod na založení požadavku na ServiceDesku najdete zde.
Chcete-li například přidat video na YouTube, je potřeba originální kamerový výstup v nevhodném formátu převést na vhodný formát, např.: MP4, 3GP, FLV, SWF, AVI, MPEG, VOB atd.
Časosběrná videa
Pro objednání služby časosběrného videa je nejdříve nutné vyplnit žádost na helpdesk.czu.cz, tam popište vaši představu a technik CAVP se v nejbližší době s vámi spojí. Návod na založení požadavku na ServiceDesku najdete zde.
AV konzultace
Pro konzultaci v oboru AVT je nejdříve nutné vyplnit žádost na helpdesk.czu.cz, tam popište vaši představu, o čem to asi tak bude a technik CAVP se v nejbližší době s vámi spojí. Návod na založení požadavku na ServiceDesku najdete zde.
Audiovizuální zajištění akce
Nejdříve je nutné týden předem vyplnit žádost na helpdesk.czu.cz, tam popište vaši představu, co vše je nutno zajistit a technik CAVP se s vámi v nejbližší době spojí. Návod na založení požadavku na ServiceDesku najdete zde.